O instytucie | Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL



Instytut Radlińskiej (www.radlinska.pl) to skrócona nazwa Instytutu Studiów Społeczno-Edukacyjnych im. Heleny Radlińskiej, długofalowego projektu poszukiwań i budowania historycznej oraz współczesnej tożsamości pracy społecznej (zawodowej i ochotniczej).

Jest przedsięwzięciem o charakterze transdyscyplinarnym (perspektywa pedagogiki społecznej) i międzyinstytucjonalnym (pracuje w oparciu o elastyczne porozumienia z wieloma  organizacjami) zainicjowanym w 2006 r. przez Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL i Katedrę pedagogiki społecznej Uniwersytetu Warszawskiego.  Przewodniczącym Instytutu jest prof. dr hab. Wiesław Theiss, którego w działaniach wspierają między innymi: prof. Maria Mendel, prof B. Smolińska-Theiss, dr. Agnieszka Naumiuk, dr. Bohdan Skrzypczak, dr. D. Matys-Jaworska i B. Włodarczyk (koodynatorka).

Dotychczasowe działania Instytutu (2006-10) koncentrowały się wokół:

  • współczesnego odczytywania tradycji ruchu społecznikowskiego i dorobku pedagogicznego Heleny Radlińskiej,
  • rozwijania idei edukacji środowiskowej i metody animacji społecznej,
  • kształtowaniem kompetencji i promocji profesjonalnej roli animatora społecznego,
  • badaniem potencjału współpracy subregionalnej,
  • refleksją nad przemianami w sferze aktywizowania i rozwoju społeczności lokalnych.

Działalność prowadzona była poprzez:

  • realizowanie cyklicznych seminariów (2 dwuletnie cykle)  tworzących przestrzeń dialogu pomiędzy „akademikami“ i „praktykami“,
  • prace wydawnicze,
  • organizowanie  Ogólnopolskiego konkursu dla animatorów społecznych im. Heleny Radlińskiej (5 edycji),
  • terenowe projekty badawcze  („Dobre praktyki partnerstw lokalnych“ 2006-7 i „Węzły współpracy subregionalnej“ 2008-9)

Plany na najbliższy okres:

  • wydanie listów Heleny Radlińskiej,
  • zbudowanie ogólnopolskiej platformy współpracy i wymiany doświadczeń dla społeczników, liderów, ekspertów, badaczy, pedagogów  (wspólne spotkania, wymiana doświadczeń, wizyty studyjne),
  • zaproponowanie nowych  przestrzeni współpracy/spotkania dla środowiska pedagogów społecznych (uczelnianych katedr pedagogiki społecznej),
  • kontynuacja konkursu dla animatorów społecznych (we współpracy z Krajowym Ośrodkiem Europejskiego Funduszu Społecznego),
  • uruchomienie projektu badań biograficznych (biografie ludzi, instytucji i społeczności), we współpracy z katedrą Pedagogiki społecznej Uniwersytetu Gdańskiego
  • uruchomienie periodyku społeczno-pedagogicznego (rocznik),
  • prace nad środowiskowo-animacyjna metodyką lokalnych bibliotek i lokalnych muzeów,
  • badania nad „pedagogiką i pedagogią społecznościową“,
  • prowadzenie specjalistycznej biblioteki i czytelni.

Publikacje Instytutu Radlińskiej:

  • Helena Radlińska: tradycja dla przyszłości, red. B. Skrzypczak, Warszawa 2006.
  • P. Henzler, B. Skrzypczak, Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006.
  • B. Skrzypczak, W. Theiss, Edukacja i animacja  w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
  • Węzły współpracy subregionalnej, red. B. Skrzypczak, Warszawa 2008.
  • Pomiędzy tożsamością a skutecznością: Dobre praktyki społecznego konstruowania partnerstw lokalnych, red. B. Skrzypczak, M. Grygorczyk, Warszawa 2009.
  • Animatorzy – tu i teraz : Konkurs im. H. Radlińskiej, red. P. Henzler, Warszawa 2009.
  • Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, red. B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec, Warszawa 2010
english russia




CAL TV