Zadanie 7 – wydarzenia COGREEN
ZADANIE 7 (Event 7)
Projektowania procesu szkoleniowego na rzecz zielonej zmiany w społecznościach lokalnych
D7
W ramach tego zadania projektujemy proces szkoleniowy dla aktywistów i trenerów zielonej transformacji w społecznościach lokalnych.
Zadanie 7 obejmowało:
(1) międzynarodowy warsztat, który odbył się w dniach 8-9-10 października w Rzymie. Trzydniowe warsztaty zgromadziły zewnętrznych ekspertów, którzy dokonali przeglądu i sfinalizowali program szkolenia trenerów.
(2) serię lokalnych warsztatów, które zostały zorganizowane między czerwcem a październikiem 2023 r. we wszystkich krajach partnerskich (Włochy, Chorwacja, Grecja i Polska) z udziałem lokalnych interesariuszy. Grupy wybranych osób wspierały partnerów projektu w opracowywaniu i finalizowaniu planowanych modułów i materiałów referencyjnych dla programu szkoleniowego trenerów CO-GREEN.
- Daty
Polska: Wiązowna (03.10.2023), Starachowice (20.10.2023), Elbląg (23.10.2023)
Włochy: Cavalese (09.07.2023), Magione (20.08.2023), Cosenza Panebianco (28.09.2023)
Chorwacja: Opatija (03.07.2023), Rijeka (30.06.2023, 05.07.2023, 31.08.2023, 04.09.2023)
Grecja: Karditsa (25.10.2023)
- Uczestnicy
Łącznie 179 osób z 4 krajów, w tym:
– 13 osób na warsztacie międzynarodowym w Rzymie (4 osoby z Polsk, 3 z Włoch, 3 z Chorwacji, 3 z Grecji)
– 166 na warsztatach lokalnych (45 z Polski, 65 z Włoch, 26 z Chorwacji i 26 z Grecji)
(1) MIĘDZYNARODOWY WARSZTAT
Kluczowe wnioski dotyczące następujących kwestii:
Motywacja i tworzenie grup: głównym zadaniem zielonych aktywatorów jest inspirowanie i motywowanie jednostek w społeczności, łącząc je w spójną grupę ze wspólną wizją zrównoważonej przyszłości.
Różnorodność umiejętności: aktywatorzy pracują nad identyfikacją i gromadzeniem osób z różnymi zestawami umiejętności, aby stworzyć zespół. Te zróżnicowane umiejętności uzupełniają się wzajemnie, zwiększając ogólne możliwości
Równoważenie kompetencji: zapewniają równowagę kompetencji w grupie
Współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi: aktywnie poszukują i współpracują z innymi organizacjami pozarządowymi, aby wykorzystać wspólne zasoby, wiedzę i doświadczenie w dążeniu do wspólnych celów.
Mobilizacja zasobów: aktywatorzy są biegli w poszukiwaniu funduszy i zasobów wspierających ich
Wyznaczanie celów: odgrywają kluczową rolę w ustalaniu jasnych celów i strukturyzowaniu planów działania, które prowadzą grupę do pożądanych rezultatów.
Delegowanie zadań: aktywatorzy delegują zadania w ramach grupy, zapewniając, że obowiązki są skutecznie rozdzielane i że każdy ma do odegrania znaczącą rolę.
Współpraca z lokalnymi społecznościami i instytucjami: posiadają umiejętność współpracy z lokalnymi społecznościami i instytucjami, skutecznie wypełniając lukę między członkami społeczności a oficjalnymi
Odporność i wytrwałość: zdając sobie sprawę, że znacząca zmiana wymaga Ich poświęcenie i zaangażowanie są niezbędne do utrzymania długoterminowych inicjatyw.
Wyniki wydarzenia podkreśliły znaczenie dostosowania działań, zrozumienia lokalnych kontekstów, przyjęcia podejścia małych kroków, wykorzystania technologii, wspierania sieci społecznościowych i angażowania różnych grup wiekowych. Podkreślono potrzebę uwzględnienia lokalnych potrzeb i wymagań w proponowanym programie nauczania, szczególnie w odniesieniu do wiedzy na temat “zielonych tematów”.
Proponowany program nauczania musi zatem uwzględniać lokalne specyficzne potrzeby i wymagania. Tak więc, podczas gdy wszyscy uczestnicy zgodzili się, że należy skupić się na wiedzy i kompetencjach dotyczących projektowania, animowania i zarządzania procesami partycypacyjnymi w skali społeczności, pojawiły się rozbieżne opinie w odniesieniu do wiedzy na temat “zielonych tematów”.
Na podstawie dyskusji, grupy wypracowały ogólne i szczegółowe ramy profilu szkoleń dla przyszłych zielonych aktywatorów.
Część teoretyczna:
- Wprowadzenie do uczestnictwa: zrozumienie znaczenia uczestnictwa społeczności w rozwiązywaniu kwestii ekologicznych. Odkrywanie korzyści i wyzwań związanych ze wspieraniem aktywnego zaangażowania w społecznościach
- Poziomy uczestnictwa: badanie spektrum uczestnictwa społeczności, od podstawowego zaangażowania do wspólnego podejmowania
- Kluczowe pojęcia: sprawiedliwość środowiskowa. Odkrywanie powiązań kwestii środowiskowych i sprawiedliwości społecznej. Zrozumienie, w jaki sposób zielone inicjatywy mogą rozwiązywać i łagodzić nierówności w społecznościach.
- Zrównoważony rozwój i odporność: definiowanie kluczowych terminów związanych ze zrównoważonym rozwojem i odpornością. Omówienie, w jaki sposób społeczności mogą rozwijać strategie odporności w obliczu wyzwań środowiskowych.
- Budowanie partnerstw: wykorzystywanie zasobów zewnętrznych w celu zwiększenia skuteczności uczestnictwa społeczności.
- Metody i narzędzi uczestnictwa na poziomie społeczności
Studia przypadków:
- Studia przypadków i dobre praktyki: analiza udanych modeli uczestnictwa społeczności w zielonych Uczenie się na rzeczywistych przykładach w celu uzyskania cennych spostrzeżeń i strategii.
- Linki do zasobów, stron, potencjalnych partnerów.
Poprzez ustrukturyzowanie programu nauczania wokół tych kluczowych elementów, trenerzy uzyskają kompleksowy wgląd w podstawy teoretyczne, praktyczne metody i dostępne zasoby do promowania udziału społeczności w kwestiach ekologicznych. Takie podejście zapewnia wszechstronny program szkoleniowy, który przygotowuje trenerów do wzmocnienia pozycji społeczności w zakresie zrównoważonych i odpowiedzialnych środowiskowo działań.
(2) LOKANE WARSZTATY I SPOTKANIA W SPOŁECZNOŚCIACH:
Podczas lokalnych warsztatów partnerzy projektu zachęcali interesariuszy i ekspertów do współtworzenia programu szkoleniowego dla trenerów CO-GREEN. Zaangażowanie ekspertów zewnętrznych, takich jak przedstawiciele organizacji trzeciego sektora, działacze społeczeństwa obywatelskiego, lokalni administratorzy i naukowcy uniwersyteccy, zostało podkreślone w celu uzyskania zróżnicowanej perspektywy na różne kwestie. Podejście interdyscyplinarne zostało docenione w celu kompleksowego omówienia wielu kwestii.
W Polsce lokalne warsztaty odbyły się w trzech gminach: Starachowice (20 października 2023 r.), Elbląg (23 października 2023 r.) i Wiązowna (3 października 2023 r.). Warsztaty te obejmowały sesje współprojektowania w celu zaspokojenia potrzeb kompetencyjnych w zakresie promowania zielonej transformacji w społecznościach. Główny nacisk położono na identyfikację umiejętności niezbędnych do skutecznego angażowania społeczności w inicjatywy środowiskowe. Zespoły aktywistów w każdej społeczności przeprowadziły autodiagnozę, aby ocenić swoje istniejące kompetencje w wyznaczonych obszarach. Faza ta miała na celu ustalenie, czy zespoły posiadają wystarczające umiejętności do pełnienia swoich ról. Następnie uczestnicy zidentyfikowali konkretne potrzeby, podkreślając zapotrzebowanie na ulepszone metody pracy i szczegółowe wytyczne dotyczące metodologii zachęcających do udziału społeczności. Pojawił się znaczący wymóg zwiększenia umiejętności w zakresie motywowania i podtrzymywania zaangażowania społeczności, podkreślając znaczenie zrozumienia dynamiki interpersonalnej. Uczestnicy wyrazili potrzebę pomocy w tłumaczeniu złożonej terminologii zielonej transformacji na język przystępny
Opisy działań we Włoszech, Chorwacji i Grecji:
Wydarzenie7-Wlochy-Chorwacja-grecja
Pliki:
Projekt CO-GREEN jest finansowany ze środków Unii Europejskiej. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.